Den Pædagogisk assistentuddannelse EUV1 i Slagelse (samarbejde med Specialcenter Slagelse og Autismecenter Vestsjælland) fra November 2023

Mål for undervisningen

Målene og indholdet i undervisningen finder du herunder. Det er beskrevet i temaer, fag eller forløb. Indholdet angiver de konkrete aktiviteter, eleverne laver på uddannelsen. 


Skoleperioderne

Indhold i uddannelsen

Der er nedenstående skoleperioder i løbet af den pædagogiske assistent uddannelse EUV1:


Fagene på uddannelsen

Der er følgende PA-relaterede fag på uddannelsen:

  • Pædagogik
  • Psykologi i den pædagogiske praksis
  • Kommunikation i den pædagogiske praksis
  • Sundhed i den pædagogiske praksis
  • Bevægelse og idræt
  • Natur og udeliv
  • Digital kultur
  • Kulturelle udtryksformer og aktiviteter

Her bliver PA-fagene beskrevet nærmere:

Pædagogik
I faget pædagogik arbejdes der bl.a. med aktuelle og relevante pædagogiske retninger, teorier og metoder. Omdrejningspunktet er den pædagogiske målgruppes trivsel, udvikling og læring. Der arbejdes fx ligeledes med den pædagogiske assistents rolle, legen betydning for det enkelte barns udvikling samt inklusion og mangfoldighed.

Psykologi i den pædagogiske praksis

I faget psykologi i den pædagogiske praksis arbejdes der bl.a. forskellige psykologiske teorier. Eleven får bl.a. viden om udviklings- og socialpsykologi for at kunne understøtte målgruppen identitetsdannelse.  Fokus er ligeledes på at bruge sin viden om psykologiske teorier til at igangsætte aktiviteter 

Kommunikation i den pædagogiske praksis
I faget kommunikation i den pædagogiske praksis får eleven viden om kommunikationsteorier og metoder. Denne viden skal fx anvendes til at indgå i en professionel dialog. Der arbejdes bl.a. med verbal og nonverbal kommunikation samt forskellige dokumentationsformer.

Sundhed i den pædagogiske praksis
I faget sundhed i den pædagogiske praksis lærer eleven at arbejde sundhedsfremmende og sundhedsforebyggende i den pædagogiske praksis. Der arbejdes ligeledes med kost, sundhed, samt de mest almindelige forekommende sygdomme og viden om smittevej og at bryde smittekæden.

Bevægelse og idræt
I faget Bevægelse og idræt arbejdes der med at anvende viden om leg, bevægelse og idræt til at understøtte den pædagogiske målgruppes fysiske, psykiske og sociale udvikling. Der arbejdes ligeledes med at planlægge og formidle forskellige bevægelseslede i kreative og fantasifulde rammer.   

Natur og udeliv
I faget natur og udeliv arbejdes der med naturen som sanse-, lærings- og oplevelsesrum. Den pædagogiske målgruppes fantasi og kreativitet understøttes gennem innovativt arbejdet med natur- og genbrugsmaterialer på værksted og i naturen. Der arbejdes indenfor rammerne af friluftspolitik og lokale naturvejledningstilbud samt sikkerhed- og lovsmæssige retningslinjer. 

Digital kultur
I faget digital kultur arbejdes der med anvendelse af digitale medier til at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter herunder fokus på kreative og æstetiske udtryksformer. Der arbejdes ligeledes med målgruppens overvejelser og adfærd i brugen af digital- og sociale medier samt anvendelse af it, social og digitale medier til formidlings-, kommunikations- og dokumentationsredskaber.

Kulturelle udtryksformer og aktiviteter
I faget kulturelle udtryksformer og aktiviteter skal eleven gennem egenproduktion udvikle egen kreativitet indenfor områderne musik, drama og værksted samt kunne igangsætte aktiviteter i samspil med den pædagogiske målgruppe. Der arbejdes ligeledes med planlægning og udøvelse af æstetiske, musiske og praktiske forløb i forhold til den pædagogiske målgruppe.


Disse PA-fag er med til at gøre dig til en kompetent og professionel pædagogisk assistent , der kan arbejde praktiske pædagogiske opgaver, indsatser og aktiviteter

Andre fag på PA-uddannelsen

Udover de PA-relaterede fag, er der følgende fag på den pædagogiske assistent uddannelse EUV1 i Slagelse:
  • Førstehjælp og brandbekæmpelse (3 dage)
  • Valgfrit uddannelsesspecifikt fag (15 dage)
  • Påbygning/Valgfrit uddannelsesspecifikt fag (5 dage)
  • Valgfag (10 dage)
  • Dansk (10 dage)
  • Samfundsfag (15 dage)

Pædagogiske og didaktiske principper:

Pædagogiske og didaktiske principper:

Undervisningen tager udgangspunkt i erhvervsfaglige og relevante cases og problemstillinger, hvor eleverne individuelt eller i fællesskab kan reflektere og problemløse. 

Undervisningen tilrettelægges så den tilgodeser den enkelte elevs progression i forhold til fagets mål og faglige stolthed. Derfor varierer Arbejdsformerne således at alle elevers læringsstile og motivationsfaktorer inddrages. 

Elevernes fagidentitet udvikles i samspil med underviseren i individuel vejledning og med feedback i grupper, således at eleven motiveres til yderligere læring og erkendelse. 

Underviseren fungerer som facilitator i læringsprocessen, hvor refleksion, evaluering og feedback er en vigtig motivator. Fx kan samarbejdsaftaler i grupper være en brugbar metode.

Undervisningen foregår via nedenstående metoder og arbejdsformer:

  • SKILLS
  • Kollaborativt læring
  • Praksis- og anvendelsesorienteret undervisning fx rollespil
  • Online undervisning
  • Observationsstudier - undersøgelse i praksis
  • Casearbejde
  • Helhedsorienteret undervisning
  • Digitale teknologier
  • Velfærdsteknologi
  • Feed up - Feed back og feed forward
  • Vidensdeling på tværs af hold eleverne i mellem
  • Facilitering

KLIK HER for at se Metodekatalog for SOSU ZBC


Skoleperiode 1

SP 1 v2

Du skal nu i gang med Skoleperiode 1. 

Skoleperiode 1 varer 5 uger og 3 dage

I skoleperiode 1 skal du arbejde med følgende temaer:

  • Tema 1.1: Den pædagogiske assistent i teori og praksis (varighed: 14 dage)
  • Tema 1.3: Aktivitetskatalog (6 dage)

Udover ovenstående temaer skal du også arbejde med følgende fag:

  • Førstehjælp og brand (3 dage)

Indhold

Der arbejdes bl.a. med:
  • Introduktion til skolen og uddannelsen
  • Fagidentitet
  • Omsorgs- og recoverybegrebet
  • Observationer
  • Den professionelle, personlige og private sfære (de tre PPP)
  • Aktiviteter til målgruppen

Tema 1.1: Den pædagogiske assistent i teori og praksis

Praksis/case

Du begynder nu på en faglig og personlig udvikling, hvor du om cirka et år er uddannet som Pædagogisk Assistent. Du har allerede på nuværende tidspunkt stiftet bekendtskab med pædagogisk arbejde og ved derfor, at du skal handle som fagperson og være i stand til at tilsidesætte private behov. Du vil nu begive dig ud på en dannelsesrejse, hvor den anerkendende og relationelle tilgang, samt din evne til at kunne indgå i sociale sammenhænge vil påvirke din måde at opleve dig selv og verden på. Faglige og teoretiske refleksioner over hvad, hvorfor og hvordan du gør i forhold til en specifik målgruppe vil efterhånden blive en naturlig del af din måde at tænke og agere på og du vil blive udfordret via Bevægelse & Idræt på dine fysiske kompetencer. 

Temabeskrivelse 

I Tema 1.1 arbejder du med at få en grundlæggende introduktion til uddannelsens opbygning og fag, samt til skolens IT-systemer og øvrige tilbud i undervisningen, herunder bibliotek, læse- og uddannelsesvejleder m.v. 

Din rejse mod en egentlig professionel fagidentitet begynder og du møder undervejs betydningen af medansvar for trivsel via gode sociale og faglige relationer i klasserummet. 

Pædagogiske tænkere og opdragelsesformer samt omsorgs- og recoverybegrebet præsenteres. Der undervises i observationsmetoder, der kan anvendes i forhold til pædagogisk formål og målgruppe.

Du introduceres til den gældende lovgivning i den pædagogiske sektor, inden for dagtilbud, skole/SFO og specialområdet. Inden for de 3 målgrupper arbejdes der med integritet, grænser, refleksion og den professionelle, personlige og private sfære. 

Allerede i tema 1.1 optræder faget Bevægelse & Idræt, hvor du får mulighed for at teste din fysiske kompetencer. Du udarbejder et aktivitetskatalog, som er et opslagsværk af lege, fysisk- og kreativ udfoldelse.

Klik på + til højre i feltet med "Målpinde" for at se mål for temaet

Målpinde
Pædagogik - Avanceret (13343)
  • Eleven kan anvende viden om didaktiske modeller og har forståelse for den pædagogiske assistents rolle i etableringen af rammer for læring og udvikling.
  • Eleven kan planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb og kan anvende mål for handle- og læreplaner i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende metoder til observation og kan på baggrund af sine iagttagelser justere egen pædagogiske praksis samt bidrage til at justere institutionens hverdagspraksis.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige pædagogiske målgrupper, til at understøtte den enkeltes egne ressourcer, handlekompetencer og mestring af hverdagen.
  • Eleven kan med afsæt i viden om pædagogisk idéhistorie forholde sig til etiske dilemmaer i egen pædagogiske praksis.
  • Eleven kan reflektere over den pædagogiske sektors historie og betydning for dannelse og opdragelse, herunder demokrati og medbestemmelse.
  • Eleven kan anvende viden om etableringen af den pædagogiske sektor og bevægelsen fra forsorg og pasning til udvikling og læring, til at forstå egen fagprofessionelle rolle.
  • Eleven kan anvende viden om, hvordan Serviceloven, Dagtilbudsloven og Folkeskoleloven danner grundlag og ramme for den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om magtanvendelse, omsorgs-, underretnings-, oplysnings- og tavshedspligt, til at arbejde efter gældende lovgivning i den pædagogiske sektor.
  • Eleven kan reflektere over egen pædagogiske praksis, som en velfærdsopgave der er styret af politiske retningslinjer og beslutninger, udmøntet i lokale retningslinjer på regionalt niveau, kommunalt niveau og på institutionsniveau.
  • Eleven kan etablere relationer i arbejdet med den pædagogiske målgruppe samt reflektere over den professionelles ansvar for anerkendelse i samspillet og samværet.
  • Eleven kan anvende viden om omsorg og omsorgssvigt i arbejdet med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan reflektere over hvordan den pædagogiske praksis kan have indflydelse på kønsroller og stereotyper.
  • Eleven kan anvende viden om aktuelle og relevante pædagogiske retninger, teorier og metoder, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
  • Eleven kan anvende viden om andre faggrupper og relevante organisationer, der kan inddrages i arbejdet med sammenhænge i det tværfaglige samarbejde.
Psykologi i den pædagogiske praksis - Avanceret (13498)
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes psykologiske udvikling, til at understøtte trivsel, læring og udvikling
  • Eleven kan selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes leg, læring og udvikling på baggrund af viden om psykologiske teorier.
Kommunikation i den pædagogiske praksis - Avanceret (13648)
  • Eleven kan anvende viden om verbal og non-verbal kommunikation, til at indgå i professionelle relationer med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om betydningen af at kommunikere anerkendende i den professionelle relation og dialog med familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om redskaber og metoder til rådgivning og vejledning af den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige dokumentationsformer til faglig formidling og dialog med den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om roller og relationer til selvstændigt at indgå professionelt i samarbejde både med det øvrige pædagogiske personale og andre faggrupper.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Avanceret (13748)
  • Eleven skal kunne arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i den pædagogiske praksis samt kunne anvende et sundhedsbegreb, der medtager psykiske, fysiske og sociale forhold.
  • Eleven kan igangsætte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om nationale retningslinjer og lokale procedurer for hygiejne til at kunne forebygge infektioner.
  • Eleven kan selvstændigt støtte og motivere den pædagogiske målgruppe, til at tage ansvar for egen personlige hygiejne.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Ekspert (13748)
  • Eleven skal kunne begrunde det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde i den pædagogiske praksis samt kunne identificere psykiske, fysiske og sociale forholds betydning for det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde.
  • Eleven kan vurdere og begrunde igangsatte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om nationale retningslinjer og lokale procedurer for hygiejne til at vurdere og begrunde det konkrete arbejde for at forebygge infektioner.
  • Eleven kan vurdere og begrunde behovet for at støtte og motivere den pædagogiske målgruppe, til at tage ansvar for egen personlige hygiejne.
Bevægelse og idræt - Avanceret (13974)
  • Eleven kan anvende viden om leg, sanser, bevægelse og idræt, til at understøtte den pædagogiske målgruppes fysiske, psykiske og sociale udvikling og trivsel.
  • Eleven kan planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer samt organisere bevægelseslege, der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
  • Eleven skal kunne planlægge, gennemføre og målrette inkluderende idræts- og bevægelsesaktiviteter, hvor målgruppen oplever glæde ved bevægelse og møder varierede deltagelsesmuligheder.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes motoriske udvikling og sansning, til at tilrettelægge og udføre sansemotoriske aktiviteter.
Bevægelse og idræt - Ekspert (13974)
  • Eleven kan anvende viden om leg, sanser, bevægelse og idræt til at begrunde hvordan der arbejdes målrettet med at understøtte målgruppens fysiske, psykiske og sociale udvikling og trivsel.
  • Eleven kan målrettet planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer, samt organisere bevægelseslege der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
  • Eleven skal kunne vurdere og begrunde, hvordan målrettede inkluderende idræts- og bevægelsesaktiviteter kan forbedre den pædagogiske målgruppes deltagelsesmuligheder og oplevelse af glæde ved bevægelse.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes motoriske udvikling og sansning til at begrunde og målrette tilrettelæggelse og udførelse af sansemotoriske aktiviteter.
Natur og udeliv - Avanceret (13987)
  • Eleven kan medvirke i udviklingen af pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum.
  • Eleven kan anvende viden om naturen og udelivets muligheder, til at understøtte den pædagogiske målgruppes socialisering, identitet og sansemotoriske udvikling.
  • Eleven kan understøtte den pædagogiske målgruppes fantasi og kreativitet gennem innovativt arbejde med natur- og genbrugsmaterialer på værksted og i naturen.
Natur og udeliv - Ekspert (13987)
  • Eleven kan målrettet planlægge, udvikle og begrunde innovative pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum.
  • Eleven kan vurdere og begrunde naturen og udelivets muligheder som redskab til målrettet at understøtte den pædagogiske målgruppes socialisering, identitet og sansemotoriske udvikling.
  • Eleven kan deltage i planlægning, gennemførelse og evaluering af innovative processer, der understøtter den pædagogiske målgruppes fantasi og kreativitet gennem arbejde med natur- og genbrugsmaterialer på værksted og i naturen.
Digital kultur - Avanceret (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende forskellige digitale medier til pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at inddrage relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
Digital kultur - Ekspert (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til målrettet at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan vurdere og begrunde anvendelsen af forskellige digitale medier til målrettede pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at begrunde inddragelsen af relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter - Avanceret (14100)
  • Eleven kan anvende viden om form, materialer og teknikker, til at igangsætte aktiviteter med den pædagogiske målgruppe inden for områderne musik, drama og værksted.
  • Eleven kan selvstændigt planlægge og udøve æstetiske, musiske og praktiske forløb i forhold til den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan skabe rammer for leg, oplevelser og sansninger, der understøtter den pædagogiske målgruppes æstetiske udvikling og læring.

Tema 1.2: Aktivitetskatalog

I tema 1.2 skal du arbejde arbejde med udarbejdelsen af et aktivitetskatalog. 

Der skal arbejdes med udvikling- og læringsaktiviteters betydning i det pædagogisk arbejde, så du får viden om aktiviteternes betydning for trivsel -udvikling og læring. 

Du skal lære noget om de forskellige faktorer, der spiller ind, når du skal planlægge en aktivitet for en målgruppe. 

I løbet af tema 1.2 vil du ligeledes arbejde med at planlægge og gennemføre en aktivitet

Skoleperiode 2


Du skal nu i gang med skoleperiode 2. 

Skoleperiode 2 varer 18 uger

I skoleperiode 2 skal du arbejde med følgende temaer:

  • Tema 2.1: Den pædagogiske assistent i teori og praksis - Tværfagligt projekt (varighed: 5 dage)
  • Tema 2.2: Udvikling og læring (varighed: 17 dage)
  • Tema 2.3: Læreplanstema (varighed: 4 dage)
  • Tema 2.4: Dukketeater (varighed: 4 dage)
  • Tema 2.3: Mangfoldighed og fællesskab (varighed: 30 dage)

Udover ovenstående temaer skal du også arbejde med følgende fag:

  • Valgfrit uddannelsesspecifikt fag (varighed: 10 dage)
  • Valgfag (varighed: 5 dage)
  • Samfundsfag (varighed: 10 dage)
  • Dansk (varighed: 5 dage)

Indhold

Der arbejdes bl.a. med:
  • Børne- og læringsmiljøer
  • Målgruppens trivsel, udvikling og læring
  • Relationsdannelse
  • Lovgivning indenfor dagtilbud, skole/SFO og specialområdet

Tema 2.2: Udvikling og læring

Praksis 

Du er til møde i din børnehave med dine kollegaer fra den gruppe du er tilknyttet. Med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan skal du planlægge aktiviteter for børnene. Din vejleder spørger dig, hvordan du vil tilrettelægge et pædagogisk forløb og hvordan du understøtter børnenes sociale kompetencer og kognitive- og sproglige udvikling. Du ved også, at du skal arbejde under Dagtilbudsloven og derfor huske, at aktiviteterne skal være med til at fremme børnenes sundhed og trivsel. Måske forestiller du dig, at du tager børnene med ud i skoven, eller måske tager I på en af byens legepladser, eksperimenterer med IPads, eller laver stuen om til et kreativt værksted. Vejlederen beder dig om at argumentere for dine pædagogiske overvejelser og valg i forhold til aktiviteten og læreplanstemaer.


I 4. klasse samarbejder du med klasselæreren om et kreativ forløb, hvor alle indgår i en demokratisk proces om at skabe og forme et teaterstykke, hvor de sproglige-, kropslige- og æstetiske udtryksformer kommer i spil. Børnenes identitet, selvværd og selvtillid inddrages i temaet; ”Hvem er jeg, hvor kommer jeg fra og hvor skal jeg hen?”. Klasselæreren mener at forældrene bør inddrages og du bliver bedt om at finde en måde, at gøre dette på. Hvilke pædagogiske overvejelser kan du gøre dig i forbindelse med forældreinddragelse, identitetsdannelse og hvordan kan du ved hjælp af evt. videooptagelser dokumentere effekten af forløbet? 


Sammen med en pædagog på et bosted for voksne med nedsat funktionsevne arbejder du for, at bevidstgøre beboerens selvopfattelse af egen livsposition. I anvender det narrative som pædagogisk metode ved at skabe billeder, film og bevægelse til deres livsfortælling. Du oplever at nogle af beboerne har det svært med deres egen fortælling, hvor de derfor trækker sig fra fællesskabet og andre igen dominerer på en uheldig måde i forhold til formålet med forløbet. Hvordan kan du forholde dig til de etiske dilemmaer der fremkaldes undervejs i dette forløb og samtidig beboernes medbestemmelsesret? Bagefter evaluerer og dokumenterer du hele processen med pædagogen og beboeren.

Temabeskrivelse 

I dette tema uddybes rammerne og gældende lovgivning for den pædagogiske sektor i dagtilbud, skole/SFO og specialområdet. 

Med udgangspunkt i børns identitet og udvikling arbejder du med pædagogiske læreplaner, leg og læring – herunder understøttende undervisning i skolen, IT i børnehøjde og motivation. I temaet er der fokus på sundhedsfremme i den pædagogiske praksis. 

Med udgangspunkt i viden om menneskets udvikling (fysisk, psykisk, socialt og kognitivt) samt de etiske gældende overvejelser eksempelvis ”De etiske principper”, arbejder du med at kunne tilpasse og igangsætte relevante aktiviteter inden for målgruppen. Aktiviteterne kan tage udgangspunkt i eksempelvis det kreative og musiske eller i udelivets muligheder. Aktiviteterne kan også tage udgangspunkt i almindelig daglig livsførelse (ADL) som for eksempel påklædning og personlig hygiejne, eller i det sundhedsfremmende som motivation til selvhjulpenhed for dermed at øge barnets eller borgerens handlekompetence i eget liv. 

Endvidere arbejdes der kreativt og aktivt med digital dannelse, og du tilegner dig viden, kompetencer og færdigheder med IT og digitale medier med henblik på den pædagogiske praksis. Du arbejder tværprofessionelt med udvikling af pædagogiske tiltag, hvor fokus er på, at børn, unge og voksnes trivsel, udvikling og læring fremmes.

Klik på + til højre i feltet med "Målpinde" for at se mål for temaet

Målpinde
Pædagogik - Avanceret (13343)
  • Eleven kan anvende viden om didaktiske modeller og har forståelse for den pædagogiske assistents rolle i etableringen af rammer for læring og udvikling.
  • Eleven kan planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb og kan anvende mål for handle- og læreplaner i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende metoder til observation og kan på baggrund af sine iagttagelser justere egen pædagogiske praksis samt bidrage til at justere institutionens hverdagspraksis.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige pædagogiske målgrupper, til at understøtte den enkeltes egne ressourcer, handlekompetencer og mestring af hverdagen.
  • Eleven kan reflektere over den pædagogiske sektors historie og betydning for dannelse og opdragelse, herunder demokrati og medbestemmelse.
  • Eleven kan anvende viden om, hvordan Serviceloven, Dagtilbudsloven og Folkeskoleloven danner grundlag og ramme for den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om magtanvendelse, omsorgs-, underretnings-, oplysnings- og tavshedspligt, til at arbejde efter gældende lovgivning i den pædagogiske sektor.
  • Eleven kan reflektere over egen pædagogiske praksis, som en velfærdsopgave der er styret af politiske retningslinjer og beslutninger, udmøntet i lokale retningslinjer på regionalt niveau, kommunalt niveau og på institutionsniveau.
  • Eleven kan etablere relationer i arbejdet med den pædagogiske målgruppe samt reflektere over den professionelles ansvar for anerkendelse i samspillet og samværet.
  • Eleven kan anvende viden om legens betydning, til at understøtte den pædagogiske målgruppes sociale kompetencer og arbejde med målgruppens trivsel, læring og udvikling.
  • Eleven kan anvende viden om sammenhænge mellem kognition og sproglig udvikling til selvstændigt at planlægge, igangsætte og afprøve aktiviteter, der understøtter sprogstimulerende miljøer.
  • Eleven kan anvende viden om aktuelle og relevante pædagogiske retninger, teorier og metoder, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
  • Eleven kan anvende viden om fællesskaber, inklusion og mangfoldighed til selvstændigt at understøtte sociale fællesskaber og inkluderende miljøer.
Psykologi i den pædagogiske praksis - Avanceret (13498)
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes psykologiske udvikling, til at understøtte trivsel, læring og udvikling
  • Eleven kan selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes leg, læring og udvikling på baggrund af viden om psykologiske teorier.
  • Eleven kan anvende viden om socialpsykologi og kognitiv psykologi til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde målrettet med den pædagogiske målgruppes trivsel, nysgerrighed, læring og udvikling.
  • Eleven kan anvende viden om udviklings- og socialpsykologi til selvstændigt at understøtte målgruppens identitetsdannelse og evne til at indgå i relationer og sociale fællesskaber.
Kommunikation i den pædagogiske praksis - Avanceret (13648)
  • Eleven kan anvende viden om kommunikationsteori og -metoder, til at indgå i dialog og samarbejde med den pædagogiske målgruppe, pårørende, familie, kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende viden om verbal og non-verbal kommunikation, til at indgå i professionelle relationer med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om betydningen af at kommunikere anerkendende i den professionelle relation og dialog med familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige dokumentationsformer til faglig formidling og dialog med den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan reflektere over og anvende viden om konflikter, konflikthåndteringsstrategier og voldsforebyggelse.
  • Eleven kan anvende retningslinjer og redskaber til konflikthåndtering i forhold til den pædagogiske målgruppe.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Avanceret (13748)
  • Eleven skal kunne arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i den pædagogiske praksis samt kunne anvende et sundhedsbegreb, der medtager psykiske, fysiske og sociale forhold.
  • Eleven kan igangsætte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om kostens og måltidets betydning for sundhed, trivsel og socialisering, til at tilrettelægge måltidet som målrettet pædagogisk aktivitet.
  • Eleven kan anvende viden om hygiejne og håndtering af fødevarer, når der tilberedes mad til eller sammen med den pædagogiske målgruppe.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Ekspert (13748)
  • Eleven skal kunne begrunde det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde i den pædagogiske praksis samt kunne identificere psykiske, fysiske og sociale forholds betydning for det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde.
  • Eleven kan vurdere og begrunde igangsatte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om kostens og måltidets betydning for sundhed, trivsel og socialisering, til at begrunde og vurdere tilrettelagte måltider som målrettet pædagogisk aktivitet.
  • Eleven kan vurdere og begrunde betydningen af viden om hygiejne og håndtering af fødevarer, når der tilberedes mad til eller sammen med den pædagogiske målgruppe.
Bevægelse og idræt - Avanceret (13974)
  • Eleven kan planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer samt organisere bevægelseslege, der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
Bevægelse og idræt - Ekspert (13974)
  • Eleven kan målrettet planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer, samt organisere bevægelseslege der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
Natur og udeliv - Avanceret (13987)
  • Eleven kan anvende viden om naturens ressourcer og menneskelig påvirkning, til at inddrage bæredygtighed i de pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om naturfænomener, til gennem formidling af naturoplevelser at stimulere nysgerrighed og erfaringsdannelse hos den pædagogiske målgruppe.
Natur og udeliv - Ekspert (13987)
  • Eleven kan anvende viden om naturens ressourcer og menneskelig påvirkning, til at deltage i planlægning, gennemførelse og evaluering af innovative processer, der inddrager bæredygtighed i de pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven skal kunne anvende viden om og identificere naturfænomener til, gennem formidling af naturoplevelser, at stimulere nysgerrighed og erfaringsdannelse hos den pædagogiske målgruppe.
Digital kultur - Avanceret (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om sociale mediers betydning i forhold til socialisering, identitets- og relationsdannelse.
  • Eleven kan anvende forskellige digitale medier til pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at inddrage relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
Digital kultur - Ekspert (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til målrettet at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan vurdere og begrunde sociale mediers betydning i forhold til socialisering, identitets- og relationsdannelse.
  • Eleven kan vurdere og begrunde anvendelsen af forskellige digitale medier til målrettede pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at begrunde inddragelsen af relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter - Avanceret (14100)
  • Eleven skal gennem egenproduktion udvikle egen kreativitet inden for områderne musik, drama og værksted og kunne igangsætte aktiviteter i samspil med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om aktiviteter inden for musik, drama og værksted, til at arbejde målrettet med pædagogiske lære- og handleplaner.
  • Eleven kan selvstændigt planlægge og udøve æstetiske, musiske og praktiske forløb i forhold til den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan skabe rammer for leg, oplevelser og sansninger, der understøtter den pædagogiske målgruppes æstetiske udvikling og læring.
  • Eleven kan anvende viden om kulturens betydning for opfattelsen og udviklingen af kønsroller, til at understøtte den pædagogiske målgruppes forskellige udtryk og interesser.

Tema 2.3: Læreplanstema

I tema 2.3 skal du arbejde med dagtilbudsloven og de nye og styrkede Pædagogiske læreplaner. Der er fokus på værdier i pædagogisk arbejde, når der arbejdes med pædagogiske læreplaner, dokumentation samt evaluering

Du skal arbejde med børnesyn (hvert barn medskaber af læring), rammesætning af læringsmiljøet samt dialog med forældre og andre samarbejdspartnere.


Målpinde
Pædagogik - Avanceret (13343)
  • Eleven kan planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb og kan anvende mål for handle- og læreplaner i den pædagogiske praksis.
Kommunikation i den pædagogiske praksis - Avanceret (13648)
  • Eleven kan anvende viden om redskaber og metoder til rådgivning og vejledning af den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
Bevægelse og idræt - Avanceret (13974)
  • Eleven kan i planlægningen af pædagogiske aktiviteter reflektere over den samfundsmæssige påvirkning af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse.
Bevægelse og idræt - Ekspert (13974)
  • Eleven kan identificere samfundsmæssige påvirkninger af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse og på denne baggrund begrunde målrettede pædagogiske aktiviteter.
Digital kultur - Avanceret (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at inddrage relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
Digital kultur - Ekspert (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til målrettet at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at begrunde inddragelsen af relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.

Tema 2.4: Dukketeater

Fokus i tema 2.4 er på din udvikling af æstetiske og håndværksmæssige kompetencer samt kommunikationen af bestemte budskaber til en bestemt pædagogisk målgruppe.

Du vil opnå værkstedskompetencer og praktiske færdigheder i at udvikle læringsmiljøer, hvor dukketeater/bordteater er den anvendte metode.


Målpinde
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter - Avanceret (14100)
  • Eleven skal gennem egenproduktion udvikle egen kreativitet inden for områderne musik, drama og værksted og kunne igangsætte aktiviteter i samspil med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om form, materialer og teknikker, til at igangsætte aktiviteter med den pædagogiske målgruppe inden for områderne musik, drama og værksted.
  • Eleven kan anvende viden om aktiviteter inden for musik, drama og værksted, til at arbejde målrettet med pædagogiske lære- og handleplaner.
  • Eleven kan selvstændigt planlægge og udøve æstetiske, musiske og praktiske forløb i forhold til den pædagogiske målgruppe.

Tema 2.5: Mangfoldighed og fællesskab

Praksis 

Du arbejder i et dagtilbud, hvor du skal understøtte børnemiljøet, så børnene får mulighed for at blive inkluderet i fællesskabet. Flere af børnene har udfordringer i forhold til at danne legerelationer, så der er fokus på sociale relationer, personlige kompetencer og konflikthåndtering. Nogle af børnene skal endvidere støttes i forhold til deres sproglige, motoriske og kognitive udvikling. Børnene inddrages i daglige gøremål for at understøtte selvhjulpenhed. Hvilke tiltag kan du som pædagogisk assistent iværksætte for at skabe et inkluderende miljø, hvor alle børn er en del af fællesskabet med fokus på barnets trivsel, personlige udvikling og læring? 

Du arbejder på Skovskolen. Skolen er en kommunal specialskole, hvor der går ca. 180 elever fordelt på 0. - 10. klasse. Skolen er en helhedsskole med både undervisning og fritidstilbud. Skolens elever er inden for Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) og/eller svær ADHD. Samtidig har nogle en række tilgrænsende udviklingsforstyrrelser. ADHD giver som regel problemer med at opfatte, fortolke, huske, planlægge og orientere sig. Skolen bliver drevet i henhold til Folkeskoleloven og der arbejdes derfor efter Folkeskolelovens overordnede formål. Der samarbejdes med forældrene om den opgave, at alle skolens elever bliver så dygtige som muligt, og at skolen giver dem lyst til at lære. Heri ligger at give børnene arbejdsredskaber, så de kan udvikle erkendelse og tillid til egne muligheder. Skolen tager afsæt i velstrukturerede og visualiserede specialpædagogiske metoder, for at skabe tydelighed og mening for den enkelte elev. Skolens metoder bygger på en kognitiv forståelsesramme baseret på aktuel viden om ASF og ADHD. Målet er, at den enkelte elevs ressourcer, interesser og læringsstile tilgodeses bedst muligt. Et andet mål er at gøre eleverne så selvhjulpne som muligt med respekt for deres særegne personlighed. 

Du kan også arbejde i en specialinstitution, hvor der befinder sig unge eller voksne, der kan have ADHD, autisme, senhjerneskade, tilknytningsforstyrrelse, misbrugsadfærd, manglende talesprog eller anden fysisk, psykisk, sociale funktionsnedsættelse. Her arbejder du bl.a. med handleplaner, som f.eks. fortæller at den visiterede skal motiveres til at danne relationer, kunne indgå i og fastholdes i sociale sammenhænge, og blive mest muligt selvhjulpen. Der kan endvidere stå, at den visiterede behandles på en værdig og respektfuld måde i forbindelse med personlig pleje, påklædning og aktiviteter. Handleplanen bliver udfærdiget i samarbejde med kommunen. Hvordan kan du indfri forventningerne til sådan en handleplan? 

Temabeskrivelse 

Med afsæt i en recoveryorienteret tilgang arbejder du i tema 2.5 med normalitets- og afvigelsesbegrebet. Du bliver klar til på professionel og anerkendende vis, at møde mangfoldigheden i inkluderende fællesskaber og kulturer under hensynstagen til selv -og medbestemmelsesretten. Der arbejdes med dagtilbud, folkeskoler/SFO, specialinstitutioner og bo-/aktivitetstilbud. Via observationer skal du kunne opspore børn, unge og voksnes eventuelle problemstillinger og være i stand til at skabe et omsorgsfuldt, nærværende, stabilt og genkendeligt miljø for målgruppen. Det kan gøres gennem fokus på den professionelles særlige ansvar for at reflektere og udvikle den pædagogiske praksis, samt dokumentation. I pædagogisk praksis arbejdes med forskellige pædagogiske metoder, som f.eks. læreplaner, elevplaner, handleplaner eller andre pædagogiske metoder.

Klik på + til højre i feltet med "Målpinde" for at se mål for temaet

Målpinde
Pædagogik - Avanceret (13343)
  • Eleven kan planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb og kan anvende mål for handle- og læreplaner i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende metoder til observation og kan på baggrund af sine iagttagelser justere egen pædagogiske praksis samt bidrage til at justere institutionens hverdagspraksis.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige pædagogiske målgrupper, til at understøtte den enkeltes egne ressourcer, handlekompetencer og mestring af hverdagen.
  • Eleven kan med afsæt i viden om pædagogisk idéhistorie forholde sig til etiske dilemmaer i egen pædagogiske praksis.
  • Eleven kan reflektere over den pædagogiske sektors historie og betydning for dannelse og opdragelse, herunder demokrati og medbestemmelse.
  • Eleven kan anvende viden om etableringen af den pædagogiske sektor og bevægelsen fra forsorg og pasning til udvikling og læring, til at forstå egen fagprofessionelle rolle.
  • Eleven kan anvende viden om magtanvendelse, omsorgs-, underretnings-, oplysnings- og tavshedspligt, til at arbejde efter gældende lovgivning i den pædagogiske sektor.
  • Eleven kan reflektere over egen pædagogiske praksis, som en velfærdsopgave der er styret af politiske retningslinjer og beslutninger, udmøntet i lokale retningslinjer på regionalt niveau, kommunalt niveau og på institutionsniveau.
  • Eleven kan etablere relationer i arbejdet med den pædagogiske målgruppe samt reflektere over den professionelles ansvar for anerkendelse i samspillet og samværet.
  • Eleven kan anvende viden om omsorg og omsorgssvigt i arbejdet med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om aktuelle og relevante pædagogiske retninger, teorier og metoder, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
  • Eleven kan anvende viden om fællesskaber, inklusion og mangfoldighed til selvstændigt at understøtte sociale fællesskaber og inkluderende miljøer.
Psykologi i den pædagogiske praksis - Avanceret (13498)
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes psykologiske udvikling, til at understøtte trivsel, læring og udvikling
  • Eleven kan selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes leg, læring og udvikling på baggrund af viden om psykologiske teorier.
  • Eleven kan anvende viden om tilknytningsteori og -forstyrrelser, til at understøtte udvikling, læring og trivsel.
  • Eleven kan anvende viden om psykosociale forståelser af køn og kønsidentitet, til at understøtte den pædagogiske målgruppes udvikling og identitetsdannelse.
  • Eleven kan anvende viden om gruppedynamikker, til at understøtte den pædagogiske målgruppes deltagelse i sociale aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om begreberne normalitet og afvigelse, til at igangsætte inkluderende aktiviteter, der inddrager sociale samspil og deltagelse i fællesskaber.
  • Eleven kan anvende viden om udviklingsforstyrrelser, funktionsnedsættelser samt misbrugsproblematikker, til at arbejde ressourceorienteret med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om udviklings- og socialpsykologi til selvstændigt at understøtte målgruppens identitetsdannelse og evne til at indgå i relationer og sociale fællesskaber.
  • Eleven kan anvende viden om etnicitet og betydningen af kulturelle forskelligheder i igangsættelsen af pædagogiske aktiviteter og i arbejdet med at understøtte pædagogiske læringsmiljøer.
Kommunikation i den pædagogiske praksis - Avanceret (13648)
  • Eleven kan anvende viden om kommunikationsteori og -metoder, til at indgå i dialog og samarbejde med den pædagogiske målgruppe, pårørende, familie, kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende viden om verbal og non-verbal kommunikation, til at indgå i professionelle relationer med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om betydningen af at kommunikere anerkendende i den professionelle relation og dialog med familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om redskaber og metoder til rådgivning og vejledning af den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige dokumentationsformer til faglig formidling og dialog med den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om dokumentation som redskab til kvalitetssikring samt til samarbejde og kommunikation med kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende viden om roller og relationer til selvstændigt at indgå professionelt i samarbejde både med det øvrige pædagogiske personale og andre faggrupper.
  • Eleven kan anvende et professionelt fagsprog i samarbejdet med kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan reflektere over og anvende viden om konflikter, konflikthåndteringsstrategier og voldsforebyggelse.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Avanceret (13748)
  • Eleven kan igangsætte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om lokale procedurer og handle i forhold til egen rolle og ansvar ved håndtering af medicin i den pædagogiske praksis.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Ekspert (13748)
  • Eleven kan vurdere og begrunde igangsatte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om lokale procedurer til at vurdere og begrunde egen rolle og ansvar ved håndtering af medicin i den pædagogiske praksis.
Bevægelse og idræt - Avanceret (13974)
  • Eleven kan anvende viden om mennesker med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne til selvstændigt at planlægge bevægelsesaktiviteter, så målgruppen udvikler egne handlekompetencer gennem fysisk aktivitet.
  • Eleven skal gennem udvikling af egen kropsbevidsthed kunne tilrettelægge aktiviteter, der understøtter og udvikler en positiv kropsbevidsthed hos den pædagogiske målgruppe.
Bevægelse og idræt - Ekspert (13974)
  • Eleven kan anvende viden om mennesker med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne til selvstændigt at deltage i planlægningen af innovative bevægelsesaktiviteter, der arbejder målrettet med udvikling af målgruppens egne handlekompetencer gennem fysisk aktivitet.
  • Eleven skal gennem udvikling af egen kropsbevidsthed målrettet tilrettelægge aktiviteter, der understøtter og udvikler en positiv kropsbevidsthed hos den pædagogiske målgruppe.
Natur og udeliv - Avanceret (13987)
  • Eleven kan medvirke i udviklingen af pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum.
  • Eleven kan anvende viden om naturen og udelivets muligheder, til at understøtte den pædagogiske målgruppes socialisering, identitet og sansemotoriske udvikling.
  • Eleven kan anvende naturens muligheder som ramme for det pædagogiske måltid.
Natur og udeliv - Ekspert (13987)
  • Eleven kan målrettet planlægge, udvikle og begrunde innovative pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum.
  • Eleven kan vurdere og begrunde naturen og udelivets muligheder som redskab til målrettet at understøtte den pædagogiske målgruppes socialisering, identitet og sansemotoriske udvikling.
  • Eleven kan vurdere og begrunde naturens muligheder som målrettet ramme for det pædagogiske måltid.
Digital kultur - Avanceret (13997)
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan anvende viden om velfærdsteknologi, sociale- og digitale medier som hjælpemiddel til øget selvhjulpenhed og styrket livskvalitet hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende it, sociale og digitale medier som formidlings-, kommunikations- og dokumentationsredskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser i brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Digital kultur - Ekspert (13997)
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde målrettet med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan vurdere og begrunde behovet for velfærdsteknologi, sociale- og digitale medier som hjælpemiddel til øget selvhjulpenhed og styrket livskvalitet hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan målrettet anvende it, sociale og digitale medier som formidlings-, kommunikations- og dokumentationsredskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser til at vurdere og begrunde brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter - Avanceret (14100)
  • Eleven skal gennem egenproduktion udvikle egen kreativitet inden for områderne musik, drama og værksted og kunne igangsætte aktiviteter i samspil med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om inklusion, fællesskaber og forskellige pædagogiske målgruppers kulturelle baggrunde og udtryksformer i planlægningen af pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om kulturens betydning for opfattelsen og udviklingen af kønsroller, til at understøtte den pædagogiske målgruppes forskellige udtryk og interesser.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes forudsætninger, til selvstændigt at planlægge og igangsætte aktiviteter, der medinddrager og understøtter målgruppens autonomi, integritet og værdighed.
  • Eleven kan anvende viden om kulturæstetiske processer, til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde målrettet med aktiviteter, som fremmer målgruppens dannelse og sociale kompetencer.

Skoleperiode 3


Du skal nu i gang med skoleperiode 3. 

Skoleperiode 3 varer 17 uger

I skoleperiode 3 skal du arbejde med følgende temaer:

  • Tema 3.1: Mangfoldighed og fællesskab - tværfagligt projekt (varighed: 5 dage)
  • Tema 3.2: Kultur og kønsroller (varighed: 5 dage)
  • Tema 3.3: Kommunikation, relationer og dannelse (varighed: 38 dage)
  • Tema 3.4: Tværfagligt kreativt projekt (varighed: 10 dage)

Udover ovenstående temaer skal du også arbejde med følgende fag:

  • Valgfrit uddannelsesspecifikt fag (varighed: 10 dage)
  • Valgfag (5 dage)
  • Dansk (5 dage)
  • Samfundsfag (5 dage)
  • Prøve i grundfag (7 dage)

Indhold

Der arbejdes bl.a. med:
  • Kultur
  • Kønsroller
  • Seksualitet
  • Kommunikation
  • Relationer
  • Dannelse

Skoleperioden startes op med et tværfagligt projekt.

Tema 3.1: Mangfoldighed og fællesskab - tværfagligt projekt

Du skal i dette tema udarbejde et projekt som kobler den teori du har arbejdet med i de foregående skoleperioder med din praksiserfaring.

Tema 3.2: Kultur og kønsroller

I tema 3.2 arbejdes der bl.a. med din viden om og forståelse af kultur, køn og seksualitet.

Der arbejdes med køn og kønsidentitet og hvordan institutioner skal kunne rumme alle børn. Du bliver bevidstgjort om dine feminine og maskuline sider, således at du efterfølgende kan arbejde målrettet med disse egenskaber som pædagogisk værktøj.

Du vil ligeledes stifte bekendtskab med unge mennesker, som på hver deres måde udfordrer de traditionelle opfattelser af køn og diskutere, hvordan man kan være med til at skabe mulighed for og accept af, at køn udleves på mange måder. 

Målpinde
Pædagogik - Avanceret (13343)
  • Eleven kan anvende metoder til observation og kan på baggrund af sine iagttagelser justere egen pædagogiske praksis samt bidrage til at justere institutionens hverdagspraksis.
  • Eleven kan reflektere over hvordan den pædagogiske praksis kan have indflydelse på kønsroller og stereotyper.
Bevægelse og idræt - Avanceret (13974)
  • Eleven kan i planlægningen af pædagogiske aktiviteter reflektere over den samfundsmæssige påvirkning af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse.
Bevægelse og idræt - Ekspert (13974)
  • Eleven kan identificere samfundsmæssige påvirkninger af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse og på denne baggrund begrunde målrettede pædagogiske aktiviteter.
Digital kultur - Avanceret (13997)
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser i brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Digital kultur - Ekspert (13997)
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde målrettet med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser til at vurdere og begrunde brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter - Avanceret (14100)
  • Eleven kan anvende viden om kulturens betydning for opfattelsen og udviklingen af kønsroller, til at understøtte den pædagogiske målgruppes forskellige udtryk og interesser.
  • Eleven kan anvende viden om kulturæstetiske processer, til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde målrettet med aktiviteter, som fremmer målgruppens dannelse og sociale kompetencer.

Tema 3.3: Kommunikation, relationer og dannelse

Praksis 

Du arbejder i en børnehave, hvor dagtilbudslovens den pædagogiske læreplan er gennemgående. På din arbejdsplads skal I arbejde med temaerne ”Alsidige personlig udvikling” samt ”Krop, sanser og bevægelse”, der lige nu især har fokus på identitetsdannelse og evnen til at kunne indgå i legerelationer. Stedets pædagogiske grundsyn er baseret på den anerkendende tilgang og ligeværdighed, som betyder, at du hele tiden skal møde barnet med et ressourcesyn. Du bliver bedt om at formidle dette til et forældremøde og samtidig orientere om et længere forløb, du skal medvirke i. Temaet for dette forløb er barnets kropsbevidsthed, kropssprog og evnen til at kunne kommunikere og relatere sig. Hvordan kan du styrke barnets handlekompetencer til blandt andet relationsdannelse, kommunikation og selvhjulpenhed og hvilke overvejelser må du gøre dig i forbindelse med egen rolle som professionel fagperson i forhold til formidlingen til forældremødet? 

Du arbejder både i SFO og skoledel, og oplever dagligt, hvor stor betydning børns indbyrdes relationer og venskaber har. De forskellige personalegrupper samarbejder om, at skabe sociale sammenhænge som leg, spil og fysiske aktiviteter for at understøtte børns dannelse. I 3. klasse er der meget støj og uro og flere børn klager over hovedpine og manglende koncentration. Du observerer, at mange børn har brug for din hjælp til at håndtere indbyrdes konflikter. Mistrivsel, fravær og mobning er et stigende problem. Du deltager i personalemødet, hvor der drøftes, hvordan I kan ændre de dårlige mønstre børnene imellem og hvordan forældregruppen kan inddrages. Hvordan kan du via forskellige konflikthåndteringsmetoder og den professionelle samtale udvikle samarbejdet med forældrene? Hvordan kan du planlægge, gennemføre og evaluere arbejdet, der retter sig mod børns relationer og venskaber, hvor du samtidigt via observationer ser kritisk på egen praksis? 

Du arbejder på et bosted for personer med varig nedsat funktionsevne. I den kommende periode skal du arbejde med beboernes værdier og livskvalitet. Du skal medvirke til et godt tværfagligt samarbejde ved, at fokusere på hverdagens trivsel og gøremål på bostedet, som handler om beboernes individuelle- og fællesskabets behov. Din arbejdsplads har tilknyttet et sommerhus, der ligger ud til vand og skov og her skal I planlægge et forløb, der har fokus på samspillet mellem beboerne. Natur og udeliv er omdrejningspunktet i de aktiviteter der planlægges, som eksempelvis mad på bål eller færden i og kendskab til naturen. Du skal koordinere det i en demokratisk proces, hvor borgerne inddrages mest muligt for at sikre selvbestemmelsesretten. Hvordan vil du håndtere definitionsmagten i forhold til den demokratiske proces? Hvilken rolle har du i forhold til personalets ansvar for at løse opgaven på en værdig og etisk måde. 

Temabeskrivelse 

I Tema 3.3 er den anerkendende kommunikations betydning i pædagogisk praksis, herunder kropsbevidsthed, kropssprog og forskellige udtryksformer centrale begreber. I forbindelse med dette er samarbejdets betydning, konflikthåndtering, selvbestemmelse og voldsforebyggelse centralt. Du vil arbejde med forskellige voldsforebyggende metoder herunder Low Arousel. Du vil beskæftige sig med den gode relation til målgruppen og målgruppen indbyrdes. Dialogen mellem kollegaer, tværfaglige samarbejdspartnere og forældre er af afgørende betydning for at udvikling-, trivsel- og dannelsesprocesser sker. Din professionelle fagidentitet vil nu være udviklet til et niveau, der giver dig bevidsthed om egen rolle og refleksion. 

Klik på + til højre i feltet med "Målpinde" for at se mål for temaet

Målpinde
Pædagogik - Avanceret (13343)
  • Eleven kan anvende viden om aktuelle og relevante pædagogiske retninger, teorier og metoder, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
  • Eleven kan anvende viden om didaktiske modeller og har forståelse for den pædagogiske assistents rolle i etableringen af rammer for læring og udvikling.
  • Eleven kan planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb og kan anvende mål for handle- og læreplaner i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige pædagogiske målgrupper, til at understøtte den enkeltes egne ressourcer, handlekompetencer og mestring af hverdagen.
  • Eleven kan reflektere over egen pædagogiske praksis, som en velfærdsopgave der er styret af politiske retningslinjer og beslutninger, udmøntet i lokale retningslinjer på regionalt niveau, kommunalt niveau og på institutionsniveau.
  • Eleven kan anvende viden om andre faggrupper og relevante organisationer, der kan inddrages i arbejdet med sammenhænge i det tværfaglige samarbejde.
  • Eleven kan etablere relationer i arbejdet med den pædagogiske målgruppe samt reflektere over den professionelles ansvar for anerkendelse i samspillet og samværet.
  • Eleven kan anvende viden om omsorg og omsorgssvigt i arbejdet med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om sammenhænge mellem kognition og sproglig udvikling til selvstændigt at planlægge, igangsætte og afprøve aktiviteter, der understøtter sprogstimulerende miljøer.
  • Eleven kan reflektere over hvordan den pædagogiske praksis kan have indflydelse på kønsroller og stereotyper.
Psykologi i den pædagogiske praksis - Avanceret (13498)
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes psykologiske udvikling, til at understøtte trivsel, læring og udvikling
  • Eleven kan selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes leg, læring og udvikling på baggrund af viden om psykologiske teorier.
  • Eleven kan anvende viden om psykosociale forståelser af køn og kønsidentitet, til at understøtte den pædagogiske målgruppes udvikling og identitetsdannelse.
  • Eleven kan anvende viden om gruppedynamikker, til at understøtte den pædagogiske målgruppes deltagelse i sociale aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om begreberne normalitet og afvigelse, til at igangsætte inkluderende aktiviteter, der inddrager sociale samspil og deltagelse i fællesskaber.
  • Eleven kan anvende viden om udviklings- og socialpsykologi til selvstændigt at understøtte målgruppens identitetsdannelse og evne til at indgå i relationer og sociale fællesskaber.
  • Eleven kan anvende viden om socialpsykologi og kognitiv psykologi til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde målrettet med den pædagogiske målgruppes trivsel, nysgerrighed, læring og udvikling.
  • Eleven kan anvende viden om faktorer, der kan fremme eller hæmme den pædagogiske målgruppes motivation, til at deltage i pædagogiske aktiviteter og fællesskaber.
Kommunikation i den pædagogiske praksis - Avanceret (13648)
  • Eleven kan anvende viden om kommunikationsteori og -metoder, til at indgå i dialog og samarbejde med den pædagogiske målgruppe, pårørende, familie, kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende viden om verbal og non-verbal kommunikation, til at indgå i professionelle relationer med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om redskaber og metoder til rådgivning og vejledning af den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige dokumentationsformer til faglig formidling og dialog med den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om dokumentation som redskab til kvalitetssikring samt til samarbejde og kommunikation med kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende viden om roller og relationer til selvstændigt at indgå professionelt i samarbejde både med det øvrige pædagogiske personale og andre faggrupper.
  • Eleven kan anvende et professionelt fagsprog i samarbejdet med kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende retningslinjer og redskaber til konflikthåndtering i forhold til den pædagogiske målgruppe.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Avanceret (13748)
  • Eleven skal kunne arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i den pædagogiske praksis samt kunne anvende et sundhedsbegreb, der medtager psykiske, fysiske og sociale forhold.
  • Eleven kan igangsætte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om seksualitet, til at understøtte kropsbevidsthed og identitetsudvikling hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om nationale retningslinjer og lokale procedurer for hygiejne til at kunne forebygge infektioner.
  • Eleven kan selvstændigt støtte og motivere den pædagogiske målgruppe, til at tage ansvar for egen personlige hygiejne.
  • Eleven skal have kendskab til de mest almindeligt forekommende sygdomme og anvende viden om smitteveje, til at bryde smittekæden og mindske risikoen for institutionsinfektioner.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Ekspert (13748)
  • Eleven skal kunne begrunde det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde i den pædagogiske praksis samt kunne identificere psykiske, fysiske og sociale forholds betydning for det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde.
  • Eleven kan vurdere og begrunde igangsatte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om seksualitet, til at vurdere og begrunde aktiviteter, der understøtter kropsbevidsthed og identitetsudvikling hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om nationale retningslinjer og lokale procedurer for hygiejne til at vurdere og begrunde det konkrete arbejde for at forebygge infektioner.
  • Eleven kan vurdere og begrunde behovet for at støtte og motivere den pædagogiske målgruppe, til at tage ansvar for egen personlige hygiejne.
  • Eleven kan identificere mulige smitteveje og deltage i innovative processer for at bryde smittekæden og mindske risikoen for institutionsinfektioner.
Bevægelse og idræt - Avanceret (13974)
  • Eleven skal kunne planlægge, gennemføre og målrette inkluderende idræts- og bevægelsesaktiviteter, hvor målgruppen oplever glæde ved bevægelse og møder varierede deltagelsesmuligheder.
  • Eleven kan anvende viden om det lokale foreningsliv samt lokale politikker og indsatsområder i planlægningen af fysiske aktiviteter for den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan i planlægningen af pædagogiske aktiviteter reflektere over den samfundsmæssige påvirkning af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse.
  • Eleven kan anvende viden om leg, sanser, bevægelse og idræt, til at understøtte den pædagogiske målgruppes fysiske, psykiske og sociale udvikling og trivsel.
  • Eleven kan planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer samt organisere bevægelseslege, der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
Bevægelse og idræt - Ekspert (13974)
  • Eleven skal kunne vurdere og begrunde, hvordan målrettede inkluderende idræts- og bevægelsesaktiviteter kan forbedre den pædagogiske målgruppes deltagelsesmuligheder og oplevelse af glæde ved bevægelse.
  • Eleven kan anvende viden om det lokale foreningsliv samt lokale politikker og indsatsområder til målrettet planlægning af fysiske aktiviteter for den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan identificere samfundsmæssige påvirkninger af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse og på denne baggrund begrunde målrettede pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om leg, sanser, bevægelse og idræt til at begrunde hvordan der arbejdes målrettet med at understøtte målgruppens fysiske, psykiske og sociale udvikling og trivsel.
  • Eleven kan målrettet planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer, samt organisere bevægelseslege der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
Natur og udeliv - Avanceret (13987)
  • Eleven kan anvende viden om friluftspolitik og lokale naturvejledningstilbud, til at igangsætte friluftsaktiviteter målrettet den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om sikkerheds- og lovmæssige retningslinjer i planlægningen og gennemførelsen af friluftsliv, lege- og bevægelsesaktiviteter i naturen.
Natur og udeliv - Ekspert (13987)
  • Eleven kan anvende viden om sikkerheds- og lovmæssige retningslinjer til at vurdere og begrunde planlægningen og gennemførelsen af friluftsliv, lege- og bevægelsesaktiviteter i naturen.
  • Eleven kan vurdere og begrunde inddragelse af friluftspolitik og lokale naturvejledningstilbud, til at igangsætte friluftsaktiviteter målrettet den pædagogiske målgruppe.
Digital kultur - Avanceret (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan anvende viden om sociale mediers betydning i forhold til socialisering, identitets- og relationsdannelse.
  • Eleven kan anvende forskellige digitale medier til pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at inddrage relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om velfærdsteknologi, sociale- og digitale medier som hjælpemiddel til øget selvhjulpenhed og styrket livskvalitet hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende it, sociale og digitale medier som formidlings-, kommunikations- og dokumentationsredskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser i brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Digital kultur - Ekspert (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til målrettet at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde målrettet med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan vurdere og begrunde sociale mediers betydning i forhold til socialisering, identitets- og relationsdannelse.
  • Eleven kan vurdere og begrunde anvendelsen af forskellige digitale medier til målrettede pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at begrunde inddragelsen af relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan vurdere og begrunde behovet for velfærdsteknologi, sociale- og digitale medier som hjælpemiddel til øget selvhjulpenhed og styrket livskvalitet hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan målrettet anvende it, sociale og digitale medier som formidlings-, kommunikations- og dokumentationsredskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser til at vurdere og begrunde brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter - Avanceret (14100)
  • Eleven skal gennem egenproduktion udvikle egen kreativitet inden for områderne musik, drama og værksted og kunne igangsætte aktiviteter i samspil med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om form, materialer og teknikker, til at igangsætte aktiviteter med den pædagogiske målgruppe inden for områderne musik, drama og værksted.
  • Eleven kan selvstændigt planlægge og udøve æstetiske, musiske og praktiske forløb i forhold til den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan skabe rammer for leg, oplevelser og sansninger, der understøtter den pædagogiske målgruppes æstetiske udvikling og læring.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes forudsætninger, til selvstændigt at planlægge og igangsætte aktiviteter, der medinddrager og understøtter målgruppens autonomi, integritet og værdighed.
  • Eleven kan anvende viden om kulturæstetiske processer, til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde målrettet med aktiviteter, som fremmer målgruppens dannelse og sociale kompetencer.

Tema 3.4: Tværfagligt kreativt forløb

Tema 3.4 foregår som et 2 ugers projekt, hvor alle uddannelsesspecifikke fag bidrager og hvor du arbejder med dig selv, din personlighed og professionalisme via æstetiske læreprocesser. Det kunne for eksempel være et teaterstykke, performance, dukketeater eller billedkunst. 

Generelt set er udgangspunktet at arbejde med betydningen af, at kunne indgå i demokratiske processer og forpligtende fællesskaber og da proces og produkt er lige vigtigt, munder forløbet ud i en egentligt formidling/præsentation. Vi tager afsæt i kropsbevidsthed, tavs viden og kroppen i bevægelse og dit repertoire af æstetiske udtryksformer udvikles, så du blandt andet kan anvende dem som kommunikationsmiddel i forhold til en given målgruppe. Udvikling af dine fysiske-, psykiske-, kreative-, og sociale evner vil lede dig i retning af en egentlig fagidentitet.

Klik på + til højre i feltet med "Målpinde" for at se mål for temaet


Skoleperiode 4


Du skal nu i gang med skoleperiode 4. 

Skoleperiode 4 varer 3 uger

I skoleperiode 4 skal du arbejde med følgende tema:

  • Tema 4.1: Prøve i uddannelsesspecifikt fag (varighed: 4 dage)
  • Tema 4.2: Afsluttende prøver (varighed: 11 dage)

Tema 4.1: Prøve i uddannelsesspecifikt fag

Prøve i det uddannelsesspecifikke fag


Du skal til prøve i ét uddannelsesspecifikt fag. Faget bliver udtrukket og selve prøven skal følge prøvevejledning for de uddannelsesspecifikke fag på den pædagogiske assistentuddannelse. Prøvevejledning kan finder HER

Klik på + til højre i feltet med "Målpinde" for at se de samlede mål for det enkelte uddannelsesspecifikke fag.


Målpinde
Bevægelse og idræt - Avanceret (13974)
  • Eleven skal kunne planlægge, gennemføre og målrette inkluderende idræts- og bevægelsesaktiviteter, hvor målgruppen oplever glæde ved bevægelse og møder varierede deltagelsesmuligheder.
  • Eleven kan anvende viden om det lokale foreningsliv samt lokale politikker og indsatsområder i planlægningen af fysiske aktiviteter for den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes motoriske udvikling og sansning, til at tilrettelægge og udføre sansemotoriske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om mennesker med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne til selvstændigt at planlægge bevægelsesaktiviteter, så målgruppen udvikler egne handlekompetencer gennem fysisk aktivitet.
  • Eleven skal gennem udvikling af egen kropsbevidsthed kunne tilrettelægge aktiviteter, der understøtter og udvikler en positiv kropsbevidsthed hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan i planlægningen af pædagogiske aktiviteter reflektere over den samfundsmæssige påvirkning af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse.
  • Eleven kan anvende viden om leg, sanser, bevægelse og idræt, til at understøtte den pædagogiske målgruppes fysiske, psykiske og sociale udvikling og trivsel.
  • Eleven kan planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer samt organisere bevægelseslege, der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
Bevægelse og idræt - Ekspert (13974)
  • Eleven skal kunne vurdere og begrunde, hvordan målrettede inkluderende idræts- og bevægelsesaktiviteter kan forbedre den pædagogiske målgruppes deltagelsesmuligheder og oplevelse af glæde ved bevægelse.
  • Eleven kan anvende viden om det lokale foreningsliv samt lokale politikker og indsatsområder til målrettet planlægning af fysiske aktiviteter for den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes motoriske udvikling og sansning til at begrunde og målrette tilrettelæggelse og udførelse af sansemotoriske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om mennesker med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne til selvstændigt at deltage i planlægningen af innovative bevægelsesaktiviteter, der arbejder målrettet med udvikling af målgruppens egne handlekompetencer gennem fysisk aktivitet.
  • Eleven skal gennem udvikling af egen kropsbevidsthed målrettet tilrettelægge aktiviteter, der understøtter og udvikler en positiv kropsbevidsthed hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan identificere samfundsmæssige påvirkninger af børn, unge og voksnes bevægelsesvaner og kropsforståelse og på denne baggrund begrunde målrettede pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om leg, sanser, bevægelse og idræt til at begrunde hvordan der arbejdes målrettet med at understøtte målgruppens fysiske, psykiske og sociale udvikling og trivsel.
  • Eleven kan målrettet planlægge og formidle forskellige sanse- og bevægelseslege i kreative og fantasifulde rammer, samt organisere bevægelseslege der understøtter specifikke udviklings- og læringsområder.
Digital kultur - Avanceret (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan anvende viden om sociale mediers betydning i forhold til socialisering, identitets- og relationsdannelse.
  • Eleven kan anvende forskellige digitale medier til pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at inddrage relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om velfærdsteknologi, sociale- og digitale medier som hjælpemiddel til øget selvhjulpenhed og styrket livskvalitet hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende it, sociale og digitale medier som formidlings-, kommunikations- og dokumentationsredskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser i brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Digital kultur - Ekspert (13997)
  • Eleven kan anvende digitale medier, til målrettet at planlægge og igangsætte pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om digital mediekultur og digital dannelse, til at arbejde målrettet med den pædagogiske målgruppes overvejelser og adfærd i brugen af digitale- og sociale medier.
  • Eleven kan vurdere og begrunde sociale mediers betydning i forhold til socialisering, identitets- og relationsdannelse.
  • Eleven kan vurdere og begrunde anvendelsen af forskellige digitale medier til målrettede pædagogiske aktiviteter med fokus på kreative og æstetiske udtryksformer.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes legekultur, til at begrunde inddragelsen af relevante digitale redskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan vurdere og begrunde behovet for velfærdsteknologi, sociale- og digitale medier som hjælpemiddel til øget selvhjulpenhed og styrket livskvalitet hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan målrettet anvende it, sociale og digitale medier som formidlings-, kommunikations- og dokumentationsredskaber i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om lovgivning og gøre sig etiske overvejelser til at vurdere og begrunde brugen af digitale og sociale medier i den pædagogiske praksis.
Kommunikation i den pædagogiske praksis - Avanceret (13648)
  • Eleven kan anvende viden om kommunikationsteori og -metoder, til at indgå i dialog og samarbejde med den pædagogiske målgruppe, pårørende, familie, kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende viden om verbal og non-verbal kommunikation, til at indgå i professionelle relationer med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om betydningen af at kommunikere anerkendende i den professionelle relation og dialog med familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om redskaber og metoder til rådgivning og vejledning af den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige dokumentationsformer til faglig formidling og dialog med den pædagogiske målgruppe samt familie og pårørende.
  • Eleven kan anvende viden om dokumentation som redskab til kvalitetssikring samt til samarbejde og kommunikation med kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan anvende viden om roller og relationer til selvstændigt at indgå professionelt i samarbejde både med det øvrige pædagogiske personale og andre faggrupper.
  • Eleven kan anvende et professionelt fagsprog i samarbejdet med kollegaer og andre fagpersoner.
  • Eleven kan reflektere over og anvende viden om konflikter, konflikthåndteringsstrategier og voldsforebyggelse.
  • Eleven kan anvende retningslinjer og redskaber til konflikthåndtering i forhold til den pædagogiske målgruppe.
Kulturelle udtryksformer og aktiviteter - Avanceret (14100)
  • Eleven skal gennem egenproduktion udvikle egen kreativitet inden for områderne musik, drama og værksted og kunne igangsætte aktiviteter i samspil med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om form, materialer og teknikker, til at igangsætte aktiviteter med den pædagogiske målgruppe inden for områderne musik, drama og værksted.
  • Eleven kan anvende viden om aktiviteter inden for musik, drama og værksted, til at arbejde målrettet med pædagogiske lære- og handleplaner.
  • Eleven kan selvstændigt planlægge og udøve æstetiske, musiske og praktiske forløb i forhold til den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan skabe rammer for leg, oplevelser og sansninger, der understøtter den pædagogiske målgruppes æstetiske udvikling og læring.
  • Eleven kan anvende viden om kulturens betydning for opfattelsen og udviklingen af kønsroller, til at understøtte den pædagogiske målgruppes forskellige udtryk og interesser.
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes forudsætninger, til selvstændigt at planlægge og igangsætte aktiviteter, der medinddrager og understøtter målgruppens autonomi, integritet og værdighed.
  • Eleven kan anvende viden om inklusion, fællesskaber og forskellige pædagogiske målgruppers kulturelle baggrunde og udtryksformer i planlægningen af pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om kulturæstetiske processer, til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde målrettet med aktiviteter, som fremmer målgruppens dannelse og sociale kompetencer.
Natur og udeliv - Avanceret (13987)
  • Eleven kan medvirke i udviklingen af pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum.
  • Eleven kan anvende viden om naturen og udelivets muligheder, til at understøtte den pædagogiske målgruppes socialisering, identitet og sansemotoriske udvikling.
  • Eleven kan understøtte den pædagogiske målgruppes fantasi og kreativitet gennem innovativt arbejde med natur- og genbrugsmaterialer på værksted og i naturen.
  • Eleven kan anvende viden om naturens ressourcer og menneskelig påvirkning, til at inddrage bæredygtighed i de pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan anvende naturens muligheder som ramme for det pædagogiske måltid.
  • Eleven kan anvende viden om friluftspolitik og lokale naturvejledningstilbud, til at igangsætte friluftsaktiviteter målrettet den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om sikkerheds- og lovmæssige retningslinjer i planlægningen og gennemførelsen af friluftsliv, lege- og bevægelsesaktiviteter i naturen.
  • Eleven kan anvende viden om naturfænomener, til gennem formidling af naturoplevelser at stimulere nysgerrighed og erfaringsdannelse hos den pædagogiske målgruppe.
Natur og udeliv - Ekspert (13987)
  • Eleven kan målrettet planlægge, udvikle og begrunde innovative pædagogiske forløb, der anvender naturen som sanserum, læringsrum og oplevelsesrum.
  • Eleven kan vurdere og begrunde naturen og udelivets muligheder som redskab til målrettet at understøtte den pædagogiske målgruppes socialisering, identitet og sansemotoriske udvikling.
  • Eleven kan deltage i planlægning, gennemførelse og evaluering af innovative processer, der understøtter den pædagogiske målgruppes fantasi og kreativitet gennem arbejde med natur- og genbrugsmaterialer på værksted og i naturen.
  • Eleven kan anvende viden om naturens ressourcer og menneskelig påvirkning, til at deltage i planlægning, gennemførelse og evaluering af innovative processer, der inddrager bæredygtighed i de pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan vurdere og begrunde naturens muligheder som målrettet ramme for det pædagogiske måltid.
  • Eleven kan vurdere og begrunde inddragelse af friluftspolitik og lokale naturvejledningstilbud, til at igangsætte friluftsaktiviteter målrettet den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om sikkerheds- og lovmæssige retningslinjer til at vurdere og begrunde planlægningen og gennemførelsen af friluftsliv, lege- og bevægelsesaktiviteter i naturen.
  • Eleven skal kunne anvende viden om og identificere naturfænomener til, gennem formidling af naturoplevelser, at stimulere nysgerrighed og erfaringsdannelse hos den pædagogiske målgruppe.
Psykologi i den pædagogiske praksis - Avanceret (13498)
  • Eleven kan anvende viden om den pædagogiske målgruppes psykologiske udvikling, til at understøtte trivsel, læring og udvikling
  • Eleven kan selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes leg, læring og udvikling på baggrund af viden om psykologiske teorier.
  • Eleven kan anvende viden om tilknytningsteori og -forstyrrelser, til at understøtte udvikling, læring og trivsel.
  • Eleven kan anvende viden om psykosociale forståelser af køn og kønsidentitet, til at understøtte den pædagogiske målgruppes udvikling og identitetsdannelse.
  • Eleven kan anvende viden om gruppedynamikker, til at understøtte den pædagogiske målgruppes deltagelse i sociale aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om begreberne normalitet og afvigelse, til at igangsætte inkluderende aktiviteter, der inddrager sociale samspil og deltagelse i fællesskaber.
  • Eleven kan anvende viden om udviklingsforstyrrelser, funktionsnedsættelser samt misbrugsproblematikker, til at arbejde ressourceorienteret med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om udviklings- og socialpsykologi til selvstændigt at understøtte målgruppens identitetsdannelse og evne til at indgå i relationer og sociale fællesskaber.
  • Eleven kan anvende viden om etnicitet og betydningen af kulturelle forskelligheder i igangsættelsen af pædagogiske aktiviteter og i arbejdet med at understøtte pædagogiske læringsmiljøer.
  • Eleven kan anvende viden om socialpsykologi og kognitiv psykologi til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde målrettet med den pædagogiske målgruppes trivsel, nysgerrighed, læring og udvikling.
  • Eleven kan anvende viden om faktorer, der kan fremme eller hæmme den pædagogiske målgruppes motivation, til at deltage i pædagogiske aktiviteter og fællesskaber.
Pædagogik - Avanceret (13343)
  • Eleven kan anvende viden om didaktiske modeller og har forståelse for den pædagogiske assistents rolle i etableringen af rammer for læring og udvikling.
  • Eleven kan planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske forløb og kan anvende mål for handle- og læreplaner i den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende metoder til observation og kan på baggrund af sine iagttagelser justere egen pædagogiske praksis samt bidrage til at justere institutionens hverdagspraksis.
  • Eleven kan anvende viden om forskellige pædagogiske målgrupper, til at understøtte den enkeltes egne ressourcer, handlekompetencer og mestring af hverdagen.
  • Eleven kan med afsæt i viden om pædagogisk idéhistorie forholde sig til etiske dilemmaer i egen pædagogiske praksis.
  • Eleven kan reflektere over den pædagogiske sektors historie og betydning for dannelse og opdragelse, herunder demokrati og medbestemmelse.
  • Eleven kan anvende viden om etableringen af den pædagogiske sektor og bevægelsen fra forsorg og pasning til udvikling og læring, til at forstå egen fagprofessionelle rolle.
  • Eleven kan anvende viden om, hvordan Serviceloven, Dagtilbudsloven og Folkeskoleloven danner grundlag og ramme for den pædagogiske praksis.
  • Eleven kan anvende viden om magtanvendelse, omsorgs-, underretnings-, oplysnings- og tavshedspligt, til at arbejde efter gældende lovgivning i den pædagogiske sektor.
  • Eleven kan reflektere over egen pædagogiske praksis, som en velfærdsopgave der er styret af politiske retningslinjer og beslutninger, udmøntet i lokale retningslinjer på regionalt niveau, kommunalt niveau og på institutionsniveau.
  • Eleven kan etablere relationer i arbejdet med den pædagogiske målgruppe samt reflektere over den professionelles ansvar for anerkendelse i samspillet og samværet.
  • Eleven kan anvende viden om omsorg og omsorgssvigt i arbejdet med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om legens betydning, til at understøtte den pædagogiske målgruppes sociale kompetencer og arbejde med målgruppens trivsel, læring og udvikling.
  • Eleven kan anvende viden om sammenhænge mellem kognition og sproglig udvikling til selvstændigt at planlægge, igangsætte og afprøve aktiviteter, der understøtter sprogstimulerende miljøer.
  • Eleven kan reflektere over hvordan den pædagogiske praksis kan have indflydelse på kønsroller og stereotyper.
  • Eleven kan anvende viden om aktuelle og relevante pædagogiske retninger, teorier og metoder, til at arbejde med den pædagogiske målgruppes trivsel, udvikling, læring og dannelse.
  • Eleven kan anvende viden om andre faggrupper og relevante organisationer, der kan inddrages i arbejdet med sammenhænge i det tværfaglige samarbejde.
  • Eleven kan anvende viden om fællesskaber, inklusion og mangfoldighed til selvstændigt at understøtte sociale fællesskaber og inkluderende miljøer.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Avanceret (13748)
  • Eleven skal kunne arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i den pædagogiske praksis samt kunne anvende et sundhedsbegreb, der medtager psykiske, fysiske og sociale forhold.
  • Eleven kan igangsætte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om kostens og måltidets betydning for sundhed, trivsel og socialisering, til at tilrettelægge måltidet som målrettet pædagogisk aktivitet.
  • Eleven kan anvende viden om seksualitet, til at understøtte kropsbevidsthed og identitetsudvikling hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om nationale retningslinjer og lokale procedurer for hygiejne til at kunne forebygge infektioner.
  • Eleven kan anvende viden om hygiejne og håndtering af fødevarer, når der tilberedes mad til eller sammen med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan selvstændigt støtte og motivere den pædagogiske målgruppe, til at tage ansvar for egen personlige hygiejne.
  • Eleven skal have kendskab til de mest almindeligt forekommende sygdomme og anvende viden om smitteveje, til at bryde smittekæden og mindske risikoen for institutionsinfektioner.
  • Eleven kan anvende viden om lokale procedurer og handle i forhold til egen rolle og ansvar ved håndtering af medicin i den pædagogiske praksis.
Sundhed i den pædagogiske praksis - Ekspert (13748)
  • Eleven skal kunne begrunde det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde i den pædagogiske praksis samt kunne identificere psykiske, fysiske og sociale forholds betydning for det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde.
  • Eleven kan vurdere og begrunde igangsatte sundhedsfremmende aktiviteter i den pædagogiske praksis under hensyn til mestring og forskellige forståelser af sundhed.
  • Eleven kan anvende viden om kostens og måltidets betydning for sundhed, trivsel og socialisering, til at begrunde og vurdere tilrettelagte måltider som målrettet pædagogisk aktivitet.
  • Eleven kan anvende viden om seksualitet, til at vurdere og begrunde aktiviteter, der understøtter kropsbevidsthed og identitetsudvikling hos den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan anvende viden om nationale retningslinjer og lokale procedurer for hygiejne til at vurdere og begrunde det konkrete arbejde for at forebygge infektioner.
  • Eleven kan vurdere og begrunde betydningen af viden om hygiejne og håndtering af fødevarer, når der tilberedes mad til eller sammen med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan vurdere og begrunde behovet for at støtte og motivere den pædagogiske målgruppe, til at tage ansvar for egen personlige hygiejne.
  • Eleven kan identificere mulige smitteveje og deltage i innovative processer for at bryde smittekæden og mindske risikoen for institutionsinfektioner.
  • Eleven kan anvende viden om lokale procedurer til at vurdere og begrunde egen rolle og ansvar ved håndtering af medicin i den pædagogiske praksis.

Afsluttende prøver

Afsluttende prøve

Du skal i samarbejde med en gruppe (hvis du ønsker at udarbejde projektet alene er dette også muligt) udarbejde et skriftligt projekt, der har fokus på et område eller emne inden for den pædagogiske assistents arbejdsområde. 

Projektet tager sit afsæt i en problemformulering der bearbejdes, konkluderes og perspektiveres og derefter danner grundlag for den afsluttende mundtlige prøve, der af underviser og ekstern censor vurderes i forhold til elevens opfyldelse af uddannelsens kompetence mål.

Projektet følger skabelon for projektskrivning på den pædagogiske assistentuddannelse.

Klik på + til højre i feltet med "Målpinde" for at se kompetence mål for den pædagogiske assistentuddannelse. 

Målpinde
Komp-mål, Den pædagogiske assistentuddannelse (14646)
  • Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre planlægge, gennemføre og evaluere begrundede pædagogiske forløb.
  • Eleven kan selvstændigt varetage pædagogisk arbejde inden for rammerne af den gældende lovgivning.
  • Eleven kan arbejde selvstændigt med pædagogiske metoder, der understøtter trivsel, inklusion og udvikling.
  • Eleven kan selvstændigt igangsætte pædagogiske aktiviteter, der tilsigter deltagelse, involvering og medskabende processer for den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan selvstændigt skabe rum til leg og kreative aktiviteter samt observere og reflektere over legens betydning for målgruppens udvikling.
  • Eleven kan i samarbejde med andre selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes evne til at kommunikere og indgå i sociale fællesskaber.
  • Eleven kan på en anerkendende, etisk og respektfuld måde udvise initiativ, selvstændighed, ansvarlighed og empati i det professionelle møde med andre.
  • Eleven kan selvstændigt varetage pædagogiske omsorgsopgaver, herunder etablere og indgå i professionelle relationer med den pædagogiske målgruppe.
  • Eleven kan selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes mestring af opgaver og udfordringer i dagligdagen.
  • Eleven kan anvende viden om kognitiv og motorisk udvikling, bevægelse, krop og udeliv til at igangsætte fysisk udviklende aktiviteter.
  • Eleven kan anvende viden om nationale og lokale anbefalinger i det sundhedsfremmende arbejde.
  • Eleven kan selvstændigt motivere målgruppen til bevægelse samt igangsætte målrettede fysiske aktiviteter.
  • Eleven kan selvstændigt tage initiativ til samtaler om sundhed, der kan understøtte målgruppens kompetencer til at træffe sunde valg.
  • Eleven kan anvende hygiejniske retningslinjer til forebyggelse af smitsomme sygdomme i institutioner samt til at kunne afbryde smitteveje.
  • Eleven kan anvende it og digitale løsninger til informationssøgning, samarbejde, arbejdstilrettelæggelse, faglig formidling og dokumentation af det pædagogiske arbejde.
  • Eleven kan anvende digitale medier samt teknologiske løsninger som redskab i pædagogiske aktiviteter.
  • Eleven kan selvstændigt varetage målrettet kommunikation samt reflektere over kommunikationens betydning for dialog og samarbejde med den pædagogiske målgruppe, forældre, pårørende, andre faggrupper og kollegaer.
  • Eleven kan anvende viden om gældende regler og lovgivning for arbejdsmiljøområdet og selvstændigt indgå i samarbejdet om at udvikle et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.
  • Eleven kan anvende viden om konfliktnedtrappende og voldforebyggende pædagogiske metoder til forebyggelse af fysisk og psykisk vold på arbejdspladsen.
  • Eleven kan selvstændigt reflektere over egen fagprofessionelle rolle samt etiske dilemmaer i det pædagogiske arbejde.
  • Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre identificere pædagogiske mål samt anvende mål fra handle- og læreplaner i den daglige pædagogiske praksis.

Indhold i undervisningen

Alt undervisning på ZBC er lavet med udgangspunkt i det fælles pædagogisk didaktiske grundlag. I det fælles pædagogisk didaktiske grundlag er 7 didaktiske principper som er beskrevet ud fra underviseren og eleven:

Denne LUP er et udtræk fra det indhold der er tilrettelagt på ZBCs læringsplatform Moodle. Her er mål, indhold, evaluering og bedømmelse beskrevet, så det giver et samlet overblik for eleven. 

Evaluering og bedømmelse

Overordnet set er der følgende bedømmelseskriterier på den pædagogiske assistentuddannelse:
  • Elevens mundtlige præstation med oplæg og eventuelle produkt.
  • Om barnet, den unge eller voksne er i centrum og om handlingerne begrundes med teori.
  • Om eleven selv kan vægte hvilke mål, der er relevante at bruge i forhold til det konkrete projekt.
  • Om alle relevante mål inddrages på relevant vis.

Bedømmelsesgrundlag: Eleverne bliver ikke bedømt i det enkelte tema, men får en samlet bedømmelse for uddannelsen i de enkelte uddannelsesspecifikke fag, grundfagene dansk, samfundsfag samt ved afsluttende prøve. 

De valgfriuddannelsesspecifikke fag bliver bedømt bestået/ikke bestået.

Eleven bedømmes ud fra målene på forløbet. Hertil gælder overordnet set:

Minimumspræstation (02)

  • Eleven kan på tilstrækkelig måde, med en vis grad af faglig selvstændighed, reflektere over faglig praksis
  • Eleven kan demonstrere begrænset kendskab til teori, samt kunne koble det til praksis
  • Eleven kan udvise begrænset forståelse af fagbegreber, samt kan anvende dem og perspektivere til praksis
  • Eleven udviser tilstrækkelig forståelse af fagbegreber, samt kan anvende dem og perspektiver til praksis
  • Eleven skal ud fra et helhedsorienteret perspektiv, kunne planlægge, målrette, vurdere og udføre selvstændige forløb på et basalt niveau
  • Eleven kan på tilstrækkelig vis kunne reflektere over egen fagfaglige og tværfaglige rolle i det relationelle arbejde.
  • Elevens kan fremlægge er tilstrækkelig disponeret oplæg med implementering af relevante teorier og begreber

Den tilstrækkelige præstation er karakteriseret ved en minimal acceptabel grad af opfyldelse af faget mål.

Fortrinlige præstation (12)

  • Eleven kan på fremragende måde udvise stor faglig selvstændighed og reflektere over faglig praksis
  • Eleven kan demonstrere vidtgående kendskab til teori og kan koble det til praksis
  • Eleven udviser stor forståelse af fagbegreber, samt kan anvende dem og perspektivere til praksis
  • Eleven skal ud fra et helhedsorienteret perspektiv, kunne på et avanceret niveau, planlægge, målrette, vurdere og udføre selvstændige forløb
  • Eleven kan på fremragende vis reflektere over egen fagfaglige og tværfaglige rolle i det relationelle arbejde.
  • Eleven kan på fremragende vis fremlægge et veldisponeret oplæg med implementering af relevante teorier og begreber

Fremragende præstation er karakteriseret ved en udtømmende opfyldelse af fagets mål, hvor de uvæsentlige mangler ikke forstyrrer præstationen.


 

Kompetencemål i den pædagogiske assistent uddannelse:

  1. Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre planlægge, gennemføre og evaluere begrundede pædagogiske forløb.
  2. Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre identificere pædagogiske mål samt anvende mål fra handle- og læreplaner i den daglige pædagogiske praksis.
  3. Eleven kan selvstændigt varetage pædagogisk arbejde inden for rammerne af den gældende lovgivning.
  4. Eleven kan arbejde selvstændigt med pædagogiske metoder, der understøtter nysgerrighed, trivsel, inklusion og udvikling.
  5. Eleven kan selvstændigt igangsætte pædagogiske aktiviteter, der tilsigter deltagelse, involvering og medskabende processer for den pædagogiske målgruppe.
  6. Eleven kan selvstændigt skabe rammer for leg og kreative aktiviteter samt observere og reflektere over legens betydning for målgruppens udvikling.
  7. Eleven kan i samarbejde med andre selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes evne til at kommunikere og indgå i sociale fællesskaber.
  8. Eleven kan på en anerkendende, etisk og respektfuld måde udvise initiativ, selvstændighed, ansvarlighed og empati i det professionelle møde med andre.
  9. Eleven kan selvstændigt varetage pædagogiske omsorgsopgaver, herunder etablere og indgå i professionelle relationer med den pædagogiske målgruppe.
  10. Eleven kan selvstændigt understøtte den pædagogiske målgruppes mestring af opgaver og udfordringer i dagligdagen.
  11. Eleven kan anvende viden om kognitiv og motorisk udvikling, bevægelse, krop og udeliv til at igangsætte fysisk udviklende aktiviteter.
  12. Eleven kan anvende viden om nationale og lokale anbefalinger i det sundhedsfremmende arbejde.
  13. Eleven kan selvstændigt motivere målgruppen til bevægelse samt igangsætte målrettede fysiske aktiviteter.
  14. Eleven kan selvstændigt tage initiativ til samtaler om sundhed, der kan understøtte målgruppens kompetencer til at træffe sunde valg.
  15. Eleven kan anvende hygiejniske retningslinjer til forebyggelse af smitsomme sygdomme i institutioner samt til at kunne afbryde smitteveje.
  16. Eleven kan anvende it og digitale løsninger til informationssøgning, samarbejde, arbejdstilrettelæggelse, faglig formidling og dokumentation af det pædagogiske arbejde.
  17. Eleven kan anvende digitale medier samt teknologiske løsninger som redskab i pædagogiske aktiviteter.
  18. Eleven kan selvstændigt varetage målrettet kommunikation samt reflektere over kommunikationens betydning for dialog og samarbejde med den pædagogiske målgruppe, forældre, pårørende, andre faggrupper og kolleger.
  19. Eleven kan anvende viden om gældende regler og lovgivning for arbejdsmiljøområdet og selvstændigt indgå i samarbejdet om at udvikle et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.
  20. Eleven kan anvende viden om konfliktnedtrappende og voldforebyggende pædagogiske metoder til forebyggelse af fysisk og psykisk vold på arbejdspladsen.
  21. Eleven kan selvstændigt reflektere over egen fagprofessionelle rolle samt etiske dilemmaer i det pædagogiske arbejde.

På ZBC.dk samt på sosu.info.zbc.dk/prover kan du se mere om eksamensregler, bedømmelser og procedure på ZBC.